Case-management is een klinisch proces dat een overzicht biedt van de situatie van een kind of jongere.
Een van de kerntaken binnen dit proces is het organiseren van klinische netwerkoverleggen:
-
bijeenkomsten met meerdere partijen,
-
waarbij het kind/de jongere en/of zijn/haar verantwoordelijke(n) aanwezig zijn,
-
samen met alle betrokkenen uit het formele netwerk (professionele diensten) en het informele netwerk (familie, naasten, …).
De casemanager heeft als doel om de voorwaarden te scheppen zodat alle betrokken partners samen tot passende oplossingen kunnen komen.
(De casemanager heeft geen toverstaf…)
Doelstellingen van case management
Het netwerkgericht werken wil:
-
Het kind/de jongere centraal stellen in het proces.
-
Een gemeenschappelijke ruimte bieden voor ontmoetingen en uitwisselingen, met respect voor ieders middelen.
-
Het zorgtraject samen vormgeven door een gezamenlijk ondersteuningsplan en acties te definiëren die zo goed mogelijk aansluiten bij de behoeften, vragen en/of interesses van het kind/de jongere.
-
Voortdurend reflecteren over het zorgtraject van de jongere.
Het proces is gebaseerd op de toestemming en betrokkenheid van het kind/de jongere en/of zijn/haar gezin, in functie van hun middelen en mogelijkheden.
Waar mogelijk vindt het overleg plaats in aanwezigheid van het kind/de jongere en/of zijn/haar gezin.
Hoe verloopt het case management?
Tijdens het klinische case-managementproces:
-
Worden de verantwoordelijkheden en taken van iedereen verduidelijkt.
-
Wordt de samenhang van de interventies en verdere begeleiding ondersteund.
-
Worden de operationele banden op lange termijn tussen de verschillende betrokkenen versterkt.
-
Wordt er ruimte gegeven aan ervaringen van uitputting en isolatie bij hulpverleners en naasten.
-
Wordt intersectoraal dialoog aangemoedigd, met het oog op de opbouw van een gemeenschappelijke taal.
-
Wordt de rode draad in het traject van het kind/de jongere bewaakt.
-
Wordt het mogelijk gemaakt om een steunend netwerk rond en voor de jongere te ontwikkelen en te versterken.
Functies van case management
-
Assessment : verkennende analyse van behoeften, uitdagingen en middelen van het kind/de jongere en zijn/haar netwerk.
-
Netwerkfunctie : ontmoeten, netwerken, versterken, ondersteunen, mobiliseren.
-
Planning : vergadermomenten organiseren, werkdoelen bepalen, gesprekken faciliteren, een samenvattend verslag opstellen, raakvlakken en verschillen in kaart brengen.
-
Monitoring : de gezamenlijke beslissingen opvolgen en bijsturen waar nodig.
-
Advocacy (belangenbehartiging) : ervoor zorgen dat de stem en belangen van het kind/de jongere en zijn/haar familie gehoord worden in het proces.
Voor wie?
Criteria voor het opstarten van case management
-
Minstens twee aanvragers van verschillende diensten.
-
Nood aan klinisch netwerkwerk: mobiliseren, hermobiliseren, versterken of opbouwen van een netwerk door klinisch overleg.
Situaties waarin case management kan worden ingezet
-
Meervoudige distress bij kind/jongere, familie en/of hulpverleners.
-
Impasse: het kind/de jongere vindt geen (gepaste) hulp of plaats meer.
-
Moeilijkheden, tegenstrijdigheden of spanningen tussen hulpverleners en familie over het zorgtraject → nood aan een neutrale ruimte.
-
Complexe intersectorale situaties.
-
Onderbroken of dreigend onderbroken zorgtraject.
Hoe een aanvraag indienen?
Een aanvraag voor case management kan via:
-
de telefonische permanentie van Bru-Stars,
-
de case managers zelf,
-
een schriftelijk verzoek (e-mail),
-
de werkgroep Complexe en intersectorale situaties, nadien geformaliseerd per e-mail.
👉 Op termijn zal een online formulier beschikbaar zijn via deze website.
📧 Contact: info.casemanagement@bru-stars.be
Case managers
Bélinda Noé
📧 b.noe@bru-stars.be
📱 0488 55 47 45
Yann Descendre
📧 y.descendre@bru-stars.be
📱 0473 113 846