Cas cliniques – Care

EM jeunes ados (11-15a)

Jeune garçon de 14 ans étant en décrochage scolaire depuis 1 an et en rupture sociale. Le jeune se néglige et a un rythme de sommeil inversé en lien avec une dépendance aux écrans. Il vit seul avec sa mère et son père est absent.

Maman a peu de réseau social et ne parvient pas à lui mettre des limites. Elle s’inquiète des réactions violentes verbales et physiques de son fils. Des tentatives d’accroche ont été faites vers des services ambulatoires, mais le jeune ne parvient à s’inscrire dans une prise en charge régulière.

Bru-Stars est sollicité par le réseau pour remobiliser le jeune et sa famille vers le soin, en s’appuyant sur les ressources de proximité. 

 EM bilingue (0-18/23a)

9-jarige jongen uit een Marokkaans gezin. De ouders spreken Frans en de kinderen gaan naar een Nederlandstalige school. Het CLB meldt aan omwille van opstandig gedrag en woede-uitbarstingen. De jongen komt niet meer tot leren, het wordt steeds moeilijker om hem naar school te brengen. Er zijn sessies geweest bij een privé-psycholoog, maar dit traject werd vroegtijdig afgebroken. De ouders zijn van dienst tot dienst gegaan, maar er geraakt nergens werkelijk iets opgestart. Ze vinden geen aansluiting met de voorgestelde zorg. Bru-Stars gaat op huis- en schoolbezoek om zicht te krijgen op de situatie en een band op te bouwen met de jongen en zijn netwerk. Er vindt overleg plaats met de ouders, de school en het CLB. Gezamenlijk wordt ervoor geopteerd om de jongen te heroriënteren naar een andere school, in combinatie met een psychologisch begeleiding op het CGG. Bru-Stars maakt de link naar deze nieuwe context via overdrachtsgesprekken.